Book review: The Other Americans – Laila Lalami

Een Marokkaanse immigrant wordt doodgereden op een slechtverlicht kruispunt niet ver van zijn restaurant The Pantry. Vluchtmisdrijf. Zijn jongste dochter Nora, een muzikant die haar leven niet helemaal op orde heeft, komt terug naar huis, een klein en zanderig stadje in California. Haar moeder Maryam en zus-die-tandarts-is Salma rouwen om ter hardst terwijl Nora op haar manier omgaat met het verlies van haar vader en de grote som geld die hij achterliet. Over een tragisch ongeluk, verborgen discriminatie en liefde buiten de lijntjes in tijden van leed.

34851317. sy475 43176475. sy475

The Other Americans is geschreven vanuit alle mogelijke standpunten die bij dit verhaal komen kijken en gaat zijn eigen verhaallijn fijn te buiten door de ogen van de verschillende personages. Ook de thema’s rijken ver, zonder het gevoel te geven te veel te worden. Rouw, liefde en familie voelen als verwacht, maar de (Amerikaanse) oorlog in Irak, verslavingen van alle soorten en verlangen naar wat ooit was, vullen de leegtes die het verhaal anders zou missen.

Na één boek is Laila Lalami een schrijfster naar mijn hart. Omdat ze in leesbare hoofdstukken schrijft. Omdat ze mij nieuwe kanten van een verhaal laat zien, door ogen die ik nog niet zag. Alle leed is vaak privé, maar zo begrijpelijk. Omdat ze duidelijk geen onderwerp uit de weg gaat, gezien de vele thema’s die ze aankaart, en toch haar lezers niet laat verdrinken in een zee – of beter woestijn – aan details. Details die we door haar heldere schrijfstijl gewoon zelf kunnen invullen. Het boek lijkt nu misschien van een zwaar kaliber, maar ongeacht het ondraagbare verdriet las dit verhaal voor mij als een zachte droom. Met opklaringen. En vijf schitterende sterren.